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Settembre 1967

Una "vocazione" sopita per le vicende della vita familiare che gli imposero subito il quotidiano lavoro presso un cantiere navale, si è venuta sempre più maturando nel livornese Sidro Gagliardi, nutrita dalla visione continua delle opere, che fanno la sua terra "città di pittori" (e si allude pure alla passione popolare, che ha disseminato per ogni casa bozzetti e quadri).
E finalmente è esplosa ora con questa prima "personale" nella galleria della Pittura Toscana: non estranei al gran passo i consigli le sollecitazioni ed anche - perché non dirlo? - i dubbi degli amici e di estimatori.

Autodidatta, il Gagliardi è un istintivo ed un emotivo. Lo impressionano le bellezze della natura, che egli sente particolarmente nell'inverno, in armonia con un suo temperamento malinconico. Non copia nessuno, ma chiede dunque ispirazione al vero, che rispetta realisticamente con una pittura linda e polita: sono angoli di paesaggio, di marina, le cave, le rocce, effetti di neve che più lo conquidono.

Uomo semplice, onesto, cordiale, dà schiettezza al suo dipingere; vuole soltanto, egli stesso dichiara, "cantare" quel che sente dentro; non ha fatto esercizio di tecnica: eppure sa dare equilibrio di taglio, di piani, di profondità al quadro.

Con i suoi centoventi dipinti - ma soltanto una trentina raccolti in questa mostra/battesimo - il Gagliardi si sente, dunque, felice. E non ha torto, perché la sua pittura ha qualità per piacere: per non essere derivata, pur nella visione tradizionalistica, dal troppo comune stanco filone labronico; per la sobrietà nel dettagliare; per l'accorta ricerca dei toni; per gli effetti, sovente raggiunti, di ariosità e di luce.

Luigi Servolini

Dicembre 1971

Non ho la pretesa di essere un esperto di arte o un profondo conoscitore della pittura; mi limito ad esserne un sincero appassionato.
Sento però di essere in grado di apprezzare come merita la opera di Sidro Gagliardi.

La sua pittura infatti non è frutto di elucubrazioni intellettualistiche, di exploit tecnicistici o di pedissequo imitazioni di mode mal digerite; è lo spontaneo, personale lirico accostarsi di un'anima sensibile allo spettacolo della natura.

Natura che si rispecchia nei quadri del Gagliardi non oleograficamente ma, come sempre succede in presenza di un artista, filtrata, fatta propria; assorbita pienamente e personalizzata.
Davanti a questi quadri il colloquio Artista-Pubblico è facile e semplice, la fruizione istintiva, il compiacimento estetico ed emotivo sicuro.

Questa è la miglior garanzia del valore delle opere esposte.
Non va con questo attribuita al pittore Gagliardi una etichetta ingiustificata di istintivismo.
Il rifiuto della tecnica per la tecnica, del mestiere fine a sé stesso non vuol dire insipienza o carenza di linguaggio.

Raramente si vedono quadri così "ben dipinti"; la spatola accarezza le superfici con velature insospettate per farsi, quando occorre, robusta sottolineatrice di un rimpasto materico che scolpisce ombre e luci, crea tridimensionalità dei piani.

Il Gagliardi si dimostra vero pittore con una coerenza, che non viene mai meno in tutto l'arco spazio-temporale della sua produzione.
Voler esaminare partitamente le singole opere presentate in questa personale, formare graduatorie di merito fra quadro e quadro, sarebbe far torto all'Autore.

Sarebbe infatti sovrapporre al messaggio dell'Artista, sempre squillante e valido, la ricettività soggettiva individuale del visitatore. Chi ama la buona pittura ha un preciso appuntamento con questa e con le future mostre di Sidro Gagliardi, certo di non ricevere mai delusioni ma solo incentivi e positive esperienze.

Antonio Carozza

 

September 1967

Although initially kept on hold by the vicissitudes of family life that constrained him to enter the local shipyards at an early stage, Sidro Gagliardi's vocation nevertheless continued to develop apace as this aspiring artist could not help but be influenced by the ubiquitous presence of great works of art in Livorno, the ‘city of painters', where painting is a passion shared by all, and drawings and pictures adorn every home.

And now, at last, his vocation comes to the fore with this, his first solo show in the Tuscan picture gallery. Friends and admirers have been close at hand, some offering advice, other making entreaties, and some – let's face it – casting doubt on the whole enterprise.

Entirely self-taught, Gagliardi works on instinct and emotion. He is profoundly moved by the beauty of nature, more than ever in the winter – no surprise, given his melancholic temperament. He does not appropriate anyone else's style, preferring to seek inspiration from reality, which he faithfully renders with clean, respectful lines: it is the contours of the landscape and of the shore, together with quarries, rocks and the effects of snow that evoke the most passionate reaction from the artist.

He is a simple man, honest and cordial, and there is a real straightforwardness to his painting. As he says himself, all he is trying to do is ‘give voice' to what he feels inside. He has received no technical training and yet he understands how to give balance, texture and depth to his representations of the world around him.

Although this inaugural exhibition includes only around thirty of his one hundred and twenty paintings, Gagliardi is more than happy. And he is not wrong to feel that way, since his paintings are worthy of merit for any number of reasons: for the enjoyment they give; for the fact that they cannot be said to derive from the all-too-common and overworked Livornese style, even if Gagliardi's imagery is, in itself, traditional; for the concision of the detail; for the acute appreciation of light and shade; for successfully encapsulating, time and again, a sense of space and light.

Luigi Servolini

December 1971

I make no claim to being an art expert or one of the cognoscenti when it comes to painting. I am no more than an enthusiastic admirer. That said, I feel that I can give the work of Sidro Gagliardi at least some of the appreciation it so richly deserves.

His painting is not the precious result of overly elaborate intellectualizing, of meaningless technical feats or of the slavish imitation of poorly digested fads. On the contrary, it is the spontaneous, highly lyrical response of a sensitized soul coming face-to-face with the spectacle of nature.

Nature is reflected in Gagliardi's pictures not oleographically, but rather – as always occurs in the hands of a true artist – filtered, made unique, fully absorbed and personalized.

With Gagliardi's work, the artist-public relationship is simple and unambiguous, engagement is instinctive, aesthetic and emotional satisfaction utterly beyond question.

This is in itself the most reliable guarantee of the value of the paintings being exhibited. It would be unjust to apply the label of instinctivism to Gagliardi. His renunciation of technique for technique's sake and of the idea of painting as a profession does not connote any blindness to the language of painting nor does it indicate that he is lacking in the capacity to express himself technically.

It is not even every other day that one comes across pictures that are so ‘well painted', for want of a better description. Gagliardi's pallet knife caresses the surfaces, applying unexpected layers that cover the canvas, where necessary, in such a way as to underline and add depth to the blend of materials that sculpts light and shade, rendering the surfaces themselves three-dimensional.

Over the years, Gagliardi has shown himself to be a serious painter whose body of work displays a tangible coherence, no matter where or when any single picture was painted. To examine each of the paintings on show in turn only to then rate them against each other would be to do the artist a grave injustice.

Moreover, to do so would be to superimpose the subjective receptiveness of the individual visitor onto the always clear and highly valid message that the artist is attempting to put across. Lovers of great painting should take care not miss out on this and future Sidro Gagliardi exhibitions – far from being disappointed, you are sure to leave on a positive note, feeling motivated and uplifted.

Antonio Carozza

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